Udeskole

"Man lærer om virkeligheden i virkeligheden".

På Blovstrød Skole har alle klasser fra 2. til 9. klasse faste udeskoledage.
Fra 2. til 6. klasse har klasserne en fast udeskoledag hver uge.
Fra 7.-9. klasse har klasserne tvilling - udeskoledage 7 gange hen over skoleåret.

Udeskole er en pædagogisk arbejdsmetode, hvor undervisningen udendørs integreres i den almindelig undervisning i klassen - og støtter og styrker denne. Eleverne afprøver den teoretiske viden og de færdigheder, de får indendørs, ved at arbejde konkret med dem i uderummet. De bruger fagene aktivt. Arbejdsmetoden giver eleverne anledning til at tage alle sanserne i brug, så de får personlige og konkrete erfaringer i mødet med virkeligheden. Arbejdsmåden giver plads til faglige aktiviteter, spontan udfoldelse og leg, nysgerrighed, søgen, fantasi, oplevelser og socialt samvær.

Udeskole handler om at aktivere flere fag i en integreret undervisning, hvor ude- og indeaktiviteterne har sammenhæng, idet eleverne lærer om virkeligheden i virkeligheden, dvs. om naturen i naturen, om samfundet i samfundet og om nærmiljøet i nærmiljøet