Elevråd

I starten af skoleåret vælger hver klasse to repræsentanter og to suppleanter til elevrådet.

Elevrådet er opdelt i to, Det Store Elevråd for 4.-9. klasse og Det Lille Elevråd for 0.-3. klasse.

Elevrådet vælger to repræsentanter til skolebestyrelsen.

Der er tilknyttet en kontaktlærer til de to elevråd. Kontaktlæreren hjælper elevrådene med at komme i gang med årets arbejde og med at få tingene til at køre i løbet af skoleåret. Kontaktlæreren er elevrådets talerør på lærermøderne i løbet af skoleåret.

Året igennem er der elevrådsmøder for Det Store Elevråd ca. en gang i måneden. Det er formanden, der i samarbejde med kontaktlæreren, indkalder til disse møder, men alle andre elever kan også bede om at få sager behandlet i elevrådet. Efter hvert møde udarbejdes et referat, der omdeles til alle klasser.

Det Lille Elevråd holder ca. 2 - 4 møder i løbet af et skoleår.

Det sidste møde før jul og det sidste møde før sommerferien foregår i fællesskab mellem Det Lille og Det Store Elevråd. Formanden for Det Store Elevråd deltager derudover i alle møderne i Det Lille Elevråd.

Hvis elevrådene skal fungere og have mulighed for at få gennemført nogle ting, er det vigtigt, at man i alle klasser jævnligt bruger klassens tid til at snakke elevråd. Man skal f.eks. snakke om referatet fra sidste elevrådsmøde og diskutere, hvilke ting man godt vil have bragt videre til diskussion i elevrådet på næste møde.