Principper for SFO´s virksomhed

Formål

Skolefritidsordningen skal være med til at skabe en tryg, meningsfuld og varieret dag med fokus på aktiviteter og relationer på tværs af alder og med plads til spontanitet.

Endvidere skal skolefritidsordningen styrke børnenes alsidige, sociale og personlige udvikling.

Mål

Skolefritidsordningen tilbyder børnene aktiviteter, der stimulerer nysgerrighed, leg, kreativitet, bevægelse og fællesskab i respekt for, at det er børnenes fritid.

Skolens ansvar

Skolefritidsordningen er en aktiv part i brobygningen mellem børnehave, miniSFO og børnehaveklasse. Dette sker bl.a. ved gensidige besøg og dialog mellem personale i børnehave, miniSFO og SFO.

Personalet i skolefritidsordningen samarbejder med skolens øvrige personale om at sikre elevernes trivsel med opmærksomhed på børnene hele vejen op til 3. klasse og overgang til klub.

Forældrenes ansvar

Forældrene samarbejder i relevant omfang med skolefritidsordningen, f.eks. klassens kontaktforældre, om ideer til leg og aktiviteter. Endvidere samarbejder forældrene og skolefritidsordningen nysgerrigt om, hvordan SFO bliver et aktivt tilvalg for de ældste børn.

Kommunikationen mellem skolefritidsordningen og hjemmene følger skolens princip for kommunikationen mellem skole og hjem.

Elevernes indflydelse

Børnene inddrages i det daglige gennem dialog om ideer til aktiviteter. Herunder særlig opmærksomhed på balance mellem tradition, nye trends, spontanitet og plads til forskellighed.

Vedtaget af skolebestyrelsen september 2019