Princip for skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber

Formål:
Blovstrød Skole arbejder på grundlag af fire værdier, Faglighed, Trivsel, Tillid og Fællesskab for at sikre, at elevernes udvikling sker på netop disse fire grundpiller.
Dette princip henviser i øvrigt til princip for samarbejde mellem skole og hjem, princip for god kommunikation, skolens antimobbestrategi samt skolens gode samarbejde med kontaktforældrene i alle klasser og elevrådet.
Mål:
Det betyder at skolens hverdag er en, hvor alle elever, der går på skolen, trives og føler sig som en vigtig del af fællesskabet. Det betyder også, at skolen hver dag udfordrer alle elever fagligt, uanset forudsætninger, for at de kan blive så dygtige, som de kan.

Skolens ansvar er at:

• Etablere en hverdag, hvor mødet med alle elever og forældre sker med åbent sind og med inddragelse af forældres viden om deres børn og elevers syn på deres egen verden og fællesskaber.
  • Etablere en varieret undervisning, som tilgodeser børn med forskellige behov og anerkender forskelligheder som en værdi for klassens fællesskab.
  • Kommunikere om skolens værdigrundlag samt trivsels- og antimobbestrategi sammen med eleverne, elevrådet, forældrene og skolens personale.
  • Sikre at alle børn har praktisk mulighed for at deltage i klasse- og skoleaktiviteter.
  • Det pædagogiske personale har en bred og opdateret viden om inklusionsarbejde.
  • Skolens pædagogiske personale har nem adgang til støtte og vejledning gennem skolens vejledere og ledelsen, og kan orientere forældrene om mulighed for råd og vejledning om barnets skolegang og trivsel fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og Familieafdelingen i Allerød Kommune.

Forældrenes ansvar er at:

• Bakke op om, at børnene møder klar til undervisning og deltagelse i skolens fællesskab.
  • Sætte sig ind i og bakke op om skolens værdigrundlag, principper for god kommunikation samt antimobbestrategi og de støtter deres børn i at gøre det samme.
  • At tale åbent og ærligt om evt. problemstillinger, og at tale med dem, der kan gøre noget ved sagen.
  • At tale respektfuldt om andre børn, forældre og skolens medarbejdere.
  • Støtte skolens fællesskaber ved at deltage i fælles arrangementer sammen med børnene så meget som muligt.
  • Støtte kontaktforældreordningen og tage medansvar for, at alle elever kan deltage i private arrangementer som fødselsdage, legegrupper og klassefester.

Skolebestyrelsen september 2021