Princip for digital dannelse, kompetencer, viden og brug af skærme
Formål
At skolen bidrager til udviklingen af elevernes digitale dannelse, viden og kompetencer.
At skolen gennemfører undervisning for eleverne (indskoling, mellemtrin og udskoling), hvor der sikres en afvekslende skoledag mellem hhv., skærmunderstøttede og skærmfrie læringsmiljøer.
Mål
Skoletiden – undervisning og brug af skærme
Eleverne skal kunne forstå (viden), formå (kompetencer) og begå (adfærd) sig på tværs af digitale læringsmiljøer og fællesskaber.
- Forstå: Nye teknologier, kritisk læsning og kildekritik, fx forstå sociale medier og effekt af deres algoritmer (mellemtrin, udskoling)
- Formå: Udvikling af elevernes digitale kompetencer, fx kodning (indskoling, mellemtrin, udskoling)
- Begå sig: Vejlede og lære eleverne om sikker og omsorgsfuld adfærd på digitale platforme, fx sociale medier, gaming mm. (mellemtrin, udskoling)
Skolen sikrer en afveksling mellem hhv. skærmunderstøttede samt skærmfrie læringsmiljøer for alle elever i løbet af skoledagen. Elevernes pauser (spisetid, ”luftere” og frikvarterer) er altid skærmfrie.
Fritidstilbud – brug af skærme
Skærmaktiviteter (film, spil o.l.) i skolens fritidstilbud (SFO) skal begrænses og kun gennemføres med et pædagogisk sigte og aktiv voksendeltagelse.
Det skal fremgå af SFO’ens ugentlige aktivitetskalender, hvis der gennemføres aktiviteter på skærm. Dette skal bidrage til, at brugen af skærme tydeliggøres for forældrene.
SFO’en gennemfører ikke skærmaktiviteter som går imod skolens øvrige principper, fx mobilfri skole.
Skolens ansvar
At holde sig orienteret om nyeste viden og uddanne eleverne, så de får alderssvarende digitale kompetencer og digital dannelse gennem hele deres skoletid (indskoling, mellemtrin og udskoling). BLOVSTRØD SKOLE KÆRVEJ 10 3450 ALLERØD TLF. 48 12 74 00 e-mail blovstrod.skole@alleroed.dk
At sikre afveksling ml. digitale og analoge læringsmiljøer i løbet af elevernes skoledag.
At tale med forældre om børnenes digitale dannelse, kompetencer og adfærd.
At undervise ud fra fagformål.
Eleverne skal have læring i, og om, produktionsteknologier og informationsteknologier. Skolebestyrelsen bistår kontaktforældre til at facilitere drøftelser i klasserne om sociale medier, brug og adfærd.
Forældrenes ansvar
At orientere sig i skolens undervisning af børnene om digital dannelse og kompetencer, og tale med deres børn om dette.
At drøfte børnenes digitale vaner, adfærd og kompetencer på forældremøder med klassens øvrige forældre.
Elevernes ansvar
Eleverne deltager i klassedrøftelser om digitale vaner, adfærd og kompetencer.
Eleverne kan give holdninger og ønsker til undervisningen til kende over for Elevrådet, som drøfter disse med skolebestyrelsen.
Skolebestyrelsen, december 2024