Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for samarbejdet mellem skole og hjem

Udgangspunktet for princippet for skole-hjem samarbejdet er skolens værdier:

  • give eleverne kundskaber og færdigheder
  • forberede dem til videre uddannelse
  • give dem lyst til at lære mere
  • gør dem fortrolige med dansk kultur og historie,
  • give dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrage til deres forståelse for menneskets samspil med naturen
  • fremme den enkelte elevs alsidige udvikling

Samarbejdet mellem forældre og skolen er forpligtende. Det handler først og fremmest om samarbejdet omkring den enkelte elevs skolegang. Det er af stor betydning for elevernes trivsel, at dette samarbejde er konstruktivt og meningsfuldt.

Kommunikation

Formål:

Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte elevs faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.

Mål for kommunikationen er at

  • alle parter oplever den som anerkendende, åben og respektfuld
  • alle kender skolens retningslinjer for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer
  • Det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring praktiske som indholdsmæssige dele af deres barns skoledag
  • Skolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.
     

Skolens ansvar er at

  • sikre, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer samt hvilke træffetider, de enkelte ansatte har
  • informere forældre så hurtigt som muligt, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
  • behandle bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
  • tilstræbe at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene.
  • svare så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene
     

Forældrenes ansvar er at

  • kontakte skolens ansatte inden for deres træffetider
  • holde sig orienteret om deres barns skolegang.
  • orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets skolegang
  • kontakte involverede medarbejdere hvis de er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene henvendelse til skoleledelsen
  • rette henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper, værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.
  • tage kontakt til et  andet barns forældre hvis de oplever konflikter mellem deres børn. Hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten inddrages klassens team.
     

Samtale og underretning til hjemmene af elevens udbytte

Formål:

Skole-hjem samtaler skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte elevs faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.

Mål for skole-hjem samtaler er at

  • give forældrene et billede af elevens faglige udbytte og trivsel, og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide
  • sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale gennem fastsættelse af individuelle faglige og sociale mål
  • sikre dialog mellem lærere og forældre i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for elevens faglige og sociale udvikling
  • sikre konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål
  • understøtte elevplanen samt evt. anden form for skriftligt materiale

Skolens ansvar er at

  • indkalde til skole-hjem-samtaler i god tid
  • udsende elevplanerne, så forældrene kan bruge dem som forberedelse til skole-hjem-samtalen
  • indkalde til en samtale i efteråret og give viden om elevens udvikling i fagene
  • indkalde til ekstra møde såfremt skolen vurderer nødvendighed af dette
  • samarbejde med hjemmet, om at støtte elevens læring

Forældrenes ansvar er at

  • støtte deres barns læring hjemme, herunder sikre at deres barn er undervisningsparat
  • forberede sig til skole-hjem samtalen ved at gennemgå elevplanen sammen med deres barn
  • tilstræbe, at begge forælder deltager i skole-hjem samtalen

Formål:

  • Underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen skal sikre forældrene et grundlag for at bidrage til deres barns læring og trivsel

Mål for underretning af hjemmet er at

  • hjælpe skolen og forældrene tilsammen at forebygge og løse faglige og trivselsmæssige problemer
  • elevplanen er en del af underretningen om elevens udbytte af undervisningen. Den giver forældrene og eleven et billede af elevens faglige udbytte og trivsel
  • elevplanen er med til at sikre, at eleven udfordres i forhold til eget niveau
  • elevplanen danner grundlag for skole-hjem samtalen og eventuelle aftaler tilføjes senere

Skolens ansvar er at

  • tilstræbe at give forældrene viden om elevens udvikling i alle fag gennem skole-hjem samtale og elevplan
  • tilstræbe, at elevplanen giver et billede af den enkelte elevs faglige udbytte og trivsel samt af de konkrete mål, der sættes for elevens udvikling

Forældrenes ansvar er at

  • tilstræbe at have en løbende dialog med deres barn om barnets mål og udbytte af undervisningen
  • følge op på indgåede aftaler, hvordan de støtter deres barns læring
  • holde sig orienteret om indholdet i elevplanen


Meddelelsesbogen

Formål: 
Meddelelsesbogen skal understøtte og kvalificere dialogen mellem elev, forældre og skole, så der er et fælles sigte for elevernes læring og trivsel.

Mål:

  • Give forældrene et billede af elevens faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling

  • At der i fællesskab mellem elev, lærer og forældre arbejdes fokuspunkter for næste skridt i elevens læring og trivsel

 

Skolens ansvar er at:

Skrive i meddelelsesbogen i forbindelse med elevsamtalen minimum en gang årligt.

  • For elever i børnehaveklassen skal man i meddelelsesbogen komme ind på kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed.

  • For elever i 1. til 9. klasse skal der også være indhold, som kommer ind på fagene dansk og matematik. 

  • For elever i 7.-9. klasse skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om elevernes uddannelse efter folkeskolen, og processen for at opnå de faglige krav, der eventuelt skal opfyldes i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse. 

  • For elever med udfordringer skal meddelelsesbogen indeholde information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at afhjælpe udfordringerne.

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene har en dialog med barnet om de fokuspunkter, der beskrives i meddelelsesbogen.

  • Forældrene støtter op om fokuspunkterne i meddelelsesbogen

 

Formidling

  • skal ud på AULA til alle nuværende forældre og ansatte
  • udleveres i papirform sammen med øvrige materiale ved indmeldelse til nye forældre
  • skal stå på skoleport
  • evalueres hvert andet år i SB. Proces for princippet for skole-hjem samarbejdet: Skolebestyrelse → medarbejder/kontaktforældre → skolebestyrelse

Videreformidling

  • en-to forældrerepræsentanter fra skolebestyrelsen deltager på det første forældremøde for alle årgange og formidler betydningen af princippet. Dette skal formidles årligt.

Vedtaget af skolebestyrelsen april 2023