Princip om kost og sundhed i skoletiden

Formål

Det overordnede formål med princippet om kost og sundhed i skoletiden er, i samarbejde med forældrene, at opnå:

Læringsparate børn, som møder med gode vaner fra hjemmet og ind i gode rammer på skolen.

Forudsætninger for at opnå formålet

Som skole, forældre og elever er vi enige om, at dialog og positive rollemodeller skal få dette princip til at leve og virke til gavn for børnenes læring og skolens vilkår for god undervisning.

Vi vil gerne undgå rigide regler og forbud om at gå udenfor matriklen fordi vi ser en række uheldige følgevirkninger af et eventuelt forbud.

Vi opfordrer til dette princip i erkendelse af, at det i flere omgange har været svært at tiltrække en god og vedvarende madordning på skolen – der har været manglende efterspørgsel, salg, kvalitet mm i de ordninger, som har været afprøvet indtil videre.

Samspil og dialog

Derfor leves princippet i dagligdagen i et samspil mellem skolen og hjemmet med afsæt i følgende spørgsmål:

• Hvad skal børn spise?
  • Hvordan skal vi spise?

Samspillet står på ønsket om tre elementer, som kan tages op i hjemmet, i skolen, i elevrådet, i klasserne, på årgangene og i skolebestyrelsen:

Viden om ernæring og kostens betydning for koncentration, humør og læring, for eksempel med udgangspunkt i:

Være gode rollemodeller – forældre, børn og skolens personale spejler gode vaner:

• Børn gør meget af det, de voksne gør. Yngre børn gør meget af det, ældre børn gør. Vi spejler hinandens handlinger.
  • ”Just do it”.

Være aktive i forhold til rammerne på skolen, for eksempel aftaler om- og undersøgelse af:

• Hvad er gode vaner for måltider på årgangene og i de enkelte klasser?
  • Hvad er forudsætningen og hvordan er grundlaget for de bedst mulige aftaler om skolemad-ordninger drøftes i skolebestyrelsen, elevrådet og med kontaktforældre.

Godkendt som prøvehandling, første version april 2022, i skolebestyrelsen - evaluering og justering fastsættes af ny bestyrelse i perioden 2022-26